مناسبات امام رضا(ع) با فرق شیعی غیر امامیّه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی
- نویسنده زهرا بختیاری
- استاد راهنما نعمت الله صفری حسین ایزدی
- سال انتشار 1389
چکیده
در طول دور? حضور ائم? معصومین? از امام علی? تا امام دوازدهم (عج)، شیعیان نیز مانند دیگر گروههای اسلامی، بنا به دلایل مختلف، به فرق گوناگونی تقسیم شده و انشعاباتی یافتند. ظهور و بروز چشمگیر فرق شیعی را می توان پس از شهادت امام حسین? دانست و ادام? تفرّق و فرقه فرقه شدنِ شیعیان را در زمان سایر امامان معصوم? شاهدیم که البته این فرقه ها در دوره های دیگر امامان?، بعضی مضمحل و نابود و یا کمرنگ می شدند و از آن طرف، فرق دیگری جان گرفته و به وجود می آمدند. زمان امام رضا?، یکی از دوران هایی است که فعالیت فرق شیعی، هم از لحاظ کمیت و هم کیفیت به اوج خود رسیده بود. در این زمان شاهد فرق مختلف زیدیه، اسماعیلیه، فطحیه و غالیان – که از دوره های قبل به این دوره رسیده بودند – و نیز فرق? نوظهور و خطرناک واقفیه – که در زمان خود آن حضرت?، یعنی پس از شهادت امام موسی کاظم? شکل گرفته بود – هستیم. ائم? معصومین? در طول تاریخ حضور خود، تلاش های زیادی را برای هدایت منحرفانِ از راه اصلی، و نیز نیفتادن سایرین در دام انحراف انجام دادند. در این راستا امام رضا? نیز تلاش های گسترده ای را انجام داد که بررسی این تلاش ها و در واقع نوع برخورد و تعامل و مناسبات امام? در مقابل فرق مختلف شیعی، موضوع پژوهش حاضر می باشد. آن حضرت? در برخورد با فرق مختلف شیعی، رفتار یکسانی نداشته و با فرق خطرناک واقفیه و غلات، شدیدترین برخورد و مبارزه، ولی در مقابل فرق? فطحیه برخورد ملایم و مداراگونه در پیش گرفته و رفتار آن حضرت? در برابر زیدیه، حاکی از نوعی بی اعتنایی و بی طرفی همراه با نهی از قیام است که البته این تفاوت برخوردهای امام? با فرق مختلف، ناشی از تفاوت این فرقه ها از جهات گوناگون مثل تفاوت آموزه ها و فعالیتها و نیز میزان خطر آنان بوده است که سعی شده در ضمن پرداختن به چگونگی تعامل امام? با این فرق، به این علل هم توجه شود. واژگان کلیدی: امام رضا?، مناسبات، فرق شیعی، زیدیه، اسماعیلیه، فطحیه، واقفیه، غالیان.
منابع مشابه
مناسبات سیاسی حکومت شیعی بنیمرداس با فاطمیان و سلجوقیان
مناسبات سیاسی حکومت شیعی بنیمرداس با فاطمیان و سلجوقیان[1] سید ابوالقاسم فروزانی[2] حسین پوراحمدی[3] لیدا مودت[4] چکیده در اوایل قرن پنجم هجری با تضعیف دولت حمدانیان در حلب، امیر بنیمرداس با بروز خلاء قدرت موفق به تاسیس حکومت بنیمرداس(414-472ق) در این شهر گردید. شهر حلب به لحاظ موقعیت سوقالجیشی و نظامی برای فاطمیان، بیزانس و سلجوقیان در قرن پنجم هجری جایگاه و اهمیت بسزایی داشت. یافتههای پ...
متن کاملمناسبات سیاسی حکومت بنیعقیل شیعی با آلبویه، فاطمیان و سلجوقیان
قبیله بنیعقیل، در دوران ضعف و انحطاط حمدانیان، موفق گردیدند حکومت خود را با غلبه بر شهرهای موصل و نصیبین و با پرداخت خراج و اظهار تابعیت نسبت به امرای بویهی بنیان گذارند. با توجه به این که حکومت بنیعقیل در منطقهای سوقالجیشی و راهبردی مستقر بود، حکومت آنان برای حکومتهای همجوار اهمیت بسیاری داشت. حکومت بنیعقیل شیعی، از سویی با اعلام استقلال از آلبویه و از سوی دیگر با اظهار تابعیت نسبت به ...
متن کاملمناسبات علمی و فرهنگی امامیه و زیدیه
دادوستد علمی در تمامی سطوح باعث پویایی، تقویت و شکوفایی اندیشهها میشود. در طول تاریخ شیعه، دو شاخه امامیه و زیدیه مراودات علمی و فرهنگی زیادی با یکدیگر داشتهاند. اشتراکات و تعامل آنها همگرایی به دنبال داشته و آنها را نیرو بخشیده است. تاریخ این دو بسیار بههم آمیخته و بههم تنیده است؛ این حکم بهویژه درباره زیدیه سدههای نخستین آشکارتر است. وجوه اشتراک فراوان در بین این دو فرقه باعث همگر...
متن کاملافضلیّت امام از دیدگاه فرق کلامی
یکی از ویژگی های امام که مورد اختلاف متکلمان مسلمان واقع گردیده، افضلیّت او از سایر افراد امّت است. افضلیت در نظر ایشان از دو حیث مطرح است: نخست افضلیت به معنای فزون تر بودن کرامت و ثواب او در نزد خداوند و دومی افضلیت در صفاتی که شرط امامت ظاهری است. متکلمان امامیه به اتفاق افضلیت از هر دو حیث را از شرایط ضروری امامت می دانند. این مسأله برای اولین بار از طرف شیعیان مطرح گردید تا با تکیه بر افضلیت...
متن کاملرضاع در فقه امامیه و اهل سنت
رساله ای که در اختیار خوانندگان عزیر قرار می گیرد به بحث و بررسی درباره مسئله رضاع پرداخته. مسئله رضاع و شیرخوارگی از موضوعات مهم فقه می باشد، هر کتاب فقهی شیعی یا غیر شیعی بحثی بسیار مهم استدلالی را تحت عنوان رضاع برآورده و درباره آن گفتگو کرده است. بررسی این مسئله در فقه از جایگاه خاصی برخوردار است، درک محورمیت حاصله از طریق رضاع یا شیرخوردن با تمام شرایط ویژه آن از ایجاد نکاح حرام جلوگیری خو...
15 صفحه اولمناسبات دین و دولت در دوران پادشاهان شیعی "اوده" هند؛
همزمان با انقراض پادشاهی صفویان، حکومت شیعی "اوده" بهنحو رسمی در هند شکل گرفت. تعامل علما با حکومت در شرایطی صورت میپذیرفت که جامعهی شیعی هند با سه چالش: استعمار خارجی، تنازعات درون دینی و مذهبی (در قالب نظریهی امامت- خلافت)، و نحوهی تعامل علمای شیعه با حکومت شیعی اوده روبهرو بود. در مواجهه با استعمار، هر دو گرایش جهان اسلام با رویکرد انقلابی، اقدام به بازیابی هویت دین...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023